چپ دستی در کودکان

چگونه دريابيم فرزندمان چپ دست است يا نه؟ و آيا بايستي در مورد كودكان چپ دست مسائل خاصي را رعايت كرد؟

همانند اكثر قسمتهاي مختلف بدن، مغز نيز حالت تقارن دارد و به دو نيمكره راست و چپ تقسيم مي‌شود. نيمكره چپ مسئول درك و كنترل اعمال نيمه راست بدن و نيمكره راست مسئول درك و كنترل نيمه چپ بدن است (حالت متقاطع). اگرچه فعاليت اكثر قسمتهاي هر دو نيمكره مغز مشابه هم هستند و بوسيله ارتباطات عصبي بسيار وسيع با هم در ارتباط هستند اما هر يك از نيمكره‌هاي مغز در انجام اعمال خاصی، اختصاص يافته‌تر است. به طور كلي، نيمكره چپ بيشتر مسئول انجام اعمال منطقي و حسابگرانه و نيمكره راست بيشتر درگير جنبه احساسات و عواطف فرد (از جمله درك موسيقي، خلاقیتهای هنری) است. يكي از نواحي كه تقارن ندارند، مركز اصلي گفتار و زبان است كه در اکثر افراد در نيمكره چپ مغز قرار دارند. بر همين اساس نميكره چپ را نيمكره غالب مي‌نامند. تقريباً تمامي افراد راست دست نيمكرة چپ‌شان غالب است. اما در رابطه با افراد چپ دست قضيه كمي پيچيده است.

كلاً حدود 5% (تا 10%) افراد جوامع چپ دست هستند. يعني بيشتر كارهاي خود را با دست (و پاي) چپ انجام مي‌دهند ولي در بسياري از كارها از دست (و پاي) راست استفاده مي‌كنند. در ميان افراد چپ دست حدود 70%‌شان همچنان نيمكرة چپ غالب است و 15% نيمكره راست و در 15% بقيه غالب و مغلوبي وجود ندارد.

آن دسته از افراد چپ دستي كه نميكرة راستشان غالب است ( ویا هر دو طرف) برخي توانايي‌هاي احساسي عاطفي و تجسم‌سازي (كلاً كارهاي هنري و تخيلي) بيشتري خواهند داشت. براي تشخيص اينكه كدام نيمكره مغزي غالب است تستهاي مختلفي وجود دارد كه مي‌توان با اطلاعات بدست آمده از آنها ، برنامه‌ريزي و روشهاي مناسب مطالعه بهتری در هر فرد طرح ریزی کرد.

اما در رابطه با افراد چپ دست تنها نكته‌اي كه بايستي رعايت نمود عدم اصرار (و حتي بيان) به استفاده از دست راستشان و ديگری فراهم نمودن وسايل افراد چپ دست است (نظير صندلي كلاس دست چپي).

این مقاله برگرفته شده از کتاب: پرورش،تربیت و مراقبت از کودکان و نوجوانان 2 تا 5 سالگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *