ناپدری،نامادری و كودكان

شايد سخت‌ترين و مشكل‌ترين نوع خانواده‌ها، آنهايي هستند كه ناپدري يا نامادري دارند، خصوصاً اگر دو زوج، صاحب فرزند از ازدواج قبلي نيز باشند (به اصطلاح خانواده خرد و مخلوط شده- (blended family.

حقايق و تصورات غلط

كودكان بسيار انعطاف‌پذير بوده و بزودي به موقعيت جديد عادت خواهند كرد: خير. كودكان حتي تا نوجواني اميدوارند كه والدين‌شان دوباره به هم بازگردند و با ازدواج مجدد شما، اين اميد آنها به ياس تبديل خواهد شد. برحسب سن، واكنش كودك در برابر خانوادة جديد متفاوت خواهد بود:

قبل از دبستاني

در اين سنين، كودك معمولاً راحت‌تر به موقعيت و شرايط جديد خو گرفته و امكان برقراري ارتباط نزديك با نامادري يا ناپدري بيشتر خواهد بود. در اين مرحله، دريافت عشق و محبت از پدر و مادر واقعي و ناپدري – نامادري بسيار مهم است.

دبستاني

در اين سنين، كودك تحت استرس و ناراحتي شديدي است. از طرفي با برخي تغييرات و محدوديتها روبرو خواهد شد؛ مسئله خجالت در برابر هم سن و سالانش وجود خواهد داشت و از طرفي دیگر اگر برادر يا خواهر ناتني هم وجود داشته باشد، تعامل با آنها نيز، خود مشكلي دو چندان خواهد بود.

نوجواني

اين گروه نيز همانند كودكان دبستاني، اغلب احساس خشم، كينه و خصومت و درماندگي مي‌كنند ولي بدليل بروز تغييرات دوران بلوغ و تفكر غالب منفي در جامعه نسبت به ناپدري و نامادري و نيز آموزه‌هاي فرهنگي (نظير غيرت و …)،كشمكش و اختلاف ميان نوجوان و ناپدري- نامادري معمولاً بسيار بالا خواهد بود.

این مقاله برگرفته شده از کتاب: مسائل و مشکلات زناشویی و راهکارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *