خيانت و بی‌وفايی

آيا امكان دوباره ساختن زندگي پس از خيانت وجود دارد؟

پاسخ: اساساً، تعريف و مفهوم خيانت در ميان جوامع، مذاهب و حتي افراد مختلف، متفاوت است. بطور كلي، اگر همسر فرد از موضوع مطلع نشود و فرد به معني واقعي از كرده خود پشيمان شده باشد و در جهت اصلاح خود و روابط زناشويي به طور جدي كار كند، امكان آن بسيار زياد است (و نيازي به فاش كردن آن نيست). اما زماني كه رابطه برملا و همسر فرد مطلع مي‌شود قضيه بسيار فرق خواهد كرد. بر حسب اينكه چه نوع رابطه زناشويي وجود داشته باشد، نتيجه خيانت فاش شده متفاوت خواهد بود. براي مثال در مورد فردي كه چنين تفكري دارد: «پولش بياد خبر مرگش بياد» اين حادثه تاثير چنداني در زندگي زناشويي زوج نخواهد گذاشت (چون اصلا چیزی از اول هم وجود نداشته است). اما اگر اين اتفاق ميان زوجيني رخ دهد كه با عشق (رمانتيك) و علاقه آتشين زندگي‌شان را شروع كرده باشند، در بيش از 90% موارد امكان دوباره ساختن آن زندگي (بر پايه عشق و علاقه) وجود نخواهد داشت.

اگر رابطه خارج از زناشويي آشكار شد و همسر فرد حاضر به گذشت و بخشش و ساختن دوباره زندگي باشد تا چه حد بايستي در مورد رابطه توضيح داده شود؟

پاسخ: در اين حالت دادن اطلاعات كلي (مشخصات فردي، طول مدت ارتباط و علت آن) كافي است و بخاطر خودتان، همسرتان و زندگي اشتراكي‌تان هرگز، هرگز، هرگز وارد جزئيات بيشتري نشويد (حتي با مشاور). چنين حالتي بدون كار زياد و كمك تخصصي قابل اصلاح نخواهد بود.

در مورد خود، واقعيت‌ها را بپذيريد

جلوي آينه بايستيد و هر نكته مثبت و منفي را که در مورد بدنتان مي‌بينيد، بپذيريد. پذيرفتن به معني اين نيست كه آن را دوست داشته باشيد، بلكه واقعيت در مورد خود را مي‌پذيريد. ديگر در ضمير خودآگاه خود مي‌دانید مثلاً چشم و لب‌هاي زيبا داريد و …، ولي دماغ‌تان كمي بزرگ است، يا زير چشمهايتان چين و چروك پيدا شده است. در مورد خصوصيات شخصي‌تان آنها را بر روي كاغذ پياده كنيد (مثلاً خجالتي، ساده‌دل، نكته بين، خوش دل، مهربان، بدبين و …) حال نكات زير را در نظر بگيريد:

– در حد توان و واقعيت، عيب و نقص فيزيكي كه خودتان به آن باور داريد (نه گفته ديگران، مُد و …) را اصلاح كنيد. اگر وزن زيادي داريد با رژيم غذايي، فعاليت فيزيكي مناسب و در صورت لزوم، مشاوره تخصصي كاهش دهيد؛ اگر دماغ‌تان از حد طبيعي كاملاً خارج است آن را جراحي كنيد و … . هرگز بخاطر حرف و نظر ديگران كاري انجام ندهيد.

– در مورد مسائل و مشكلات شخصيتي و احساسي راههاي اصلاح آن را بياموزيد و در اصلاح آن بكوشيد.

– روزي دو نعمت يا نكته يا ويژگي مثبت خودتان را در يك دفترچه بنويسيد و هر هفته آنها را مرور كنيد.

– هر فردي داراي توانمندي‌هاي خاصي است آن را در مورد خود يافته و تقويتش كنيد.

– اكثر افراد استثنايي، زيبا، معروف و ثروتمند بدليل حرمت نفس بسيار پايين هيچگاه احساس خوشبختي پايدار نكردند و اكثراً در رنج و عذاب زندگي كرده‌اند (عادي و معمولي بودن يك نعمت است قدر آن را بدانيد). به عبارت ديگر، حرمت نفس و احساس ارزشمندي با پول، شهرت و زيبايي تنها بدست نمي‌آيد.

نه گفتن را تمرين كنيد

افراد با حرمت و اعتماد به نفس پايين از طريق توجه بيش از حد به ديگران و پذيرش خواسته‌هاي آنها و گذشت از خواسته و نظر خود سعي مي‌كنند تا حس ارزشمندي را از آنها دريافت (در واقع گدايي) كنند و اين خود به مرور باعث تشديد احساس ناتواني و بي‌ارزشي و در نهايت خشم و نفرت در آنها خواهد شد. اين گروه معمولاً دليلي به ظاهر قابل توجيه براي چنين رفتار خود مي‌سازند (مهرباني، نزاكت، مؤدب بودن، خجالتي بودن و …). بايستي بياموزيم و عادت كنيم تا هر جا لازم است نه بگوييم. ما حق نداريم براي اينكه كسي ناراحت نشود به او اين اجازه را بدهيم تا به حقوق ديگري (از جمله خودمان) تجاوز كند. براي مثال، اگر شما فردا امتحان داريد و دوست تان زنگ مي‌زند و مي‌خواهد براي ديدن شما بيايد، با صراحت و دوستانه بگوييد: منم خوشحال مي‌شدم ولي فردا امتحان دارم و هنوز بايد مطالعه كنم و وقت كم دارم فردا چطوره؟

این مقاله برگرفته شده از کتاب: مسائل و مشکلات زناشویی و راهکارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *