ارتباط صحيح والدين با فرزند جنس مخالف

مهمترين مرحله تكاملي كودك در سنين 3 تا 6 سالگي شكل‌گيري هويت و شخصت جنسي كودك است. به عبارت ديگر، كودك با رفتار صحيح پدر و مادر و الگوگيری صحيح از آنها هويت زنانه يا مردانه بودن خود را مي‌يابد (البته صرفه نظر از مسائل ژنتیکی). در اين سنين پسر به صورت غيرخودآگاهانه تمايل به ارتباط برقرار كردن حسی با مادر و دختر با پدر دارد و اين ارتباط تا حد زيادي بوي جنسي مي‌دهد (مثلاً اشتياق و كنجكاوي در ديدن بدن عريان پدر يا مادر، تماس‌هاي فيزيكي نزديك و معني‌دار و …). در این مرحله تكاملي، حس عشق و نفرت در ضمير ناخودآگاه كودك نسبت به والدين خود دائما در حال جنگ و ستيز هستند. براي مثال دختر از يك طرف به پدر عشق مي‌ورزد و در مقابل به مادر به چشم يك رقيب مي‌نگرد (در ضمير ناخودآگاه). از طرف ديگر ممكن است در اثر مجموع وقايع و رفتارهاي نادرست پدر و مادر، در دختر حس نفرت نسبت به پدر ( احساس خيانتي که در اثر برقراري ارتباط با مادر دارد) پيدا شود. اين مسئله در مورد ارتباط پسر با مادر نيز صادق مي‌باشد. براي اينكه كودك به درستي اين مرحله را پشت سربگذراند و با والد هم‌جنس خود همانند‌سازي كند، بايستي نكات زير را پدران و مادران رعايت كنند:

– تمامي تمهيدات لازم را بخرج دهيد تا كودكتان متوجه ارتباط جنسي شما نشود.

– از حوالي 2 تا 5/2 سالگي به بعد كودك، بهتر است پدر و مادر در پوشيدن لباس‌هاي باز در خانه با احتياط عمل كنند و تا حدامكان استحمام آنها توسط والد همجنس صورت گيرد.

– در صورت بروز هر نوع رفتار غيرعادي كودك با والد جنس مخالف، بايستي بلافاصله به نحوي زيركانه از آن موقعيت خارج شد. مثلاً اگر دختر سه‌ساله‌ مي‌خواهد روي شكم يا پاهاي پدر دراز بكشد بايستي بدليلي موجه پدر از آن موقعيت ايجاد شده خارج شده و ذهن كودك را با كار خوبي (ترجيحاً توسط مادر) منحرف نمود (مثلاً مادر بگويد: «دختر گلم ميايي با هم آب ميوه درست كنيم تا موقع كارتون همه با هم بخوريم»).

– از بوسيدن لب‌ها خودداري كنيد.

– مادر با دختر و پسر با پدر زمانهاي خوش‌ بيشتري را با هم بگذرانند (لزوم به برنامه ريزي).

– از هر نوع رفتاري كه باعث بروز احساس طردشدگي در كودك شود جداً خودداري كنيد ولي هوشمندانه كودك را به طرف همسرتان سوق دهيد.

این مقاله برگرفته شده از کتاب:

  • پرورش،تربیت و مراقبت از کودکان و نوجوانان 2 تا 5 سالگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *